• Sonia

Światowy Dzień Autyzmu

2 kwietnia, obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. 

To bardzo ważne święto. Dlaczego? Dlatego, że słowo „autyzm” przeraża wielu ludzi, źle się kojarzy, jest wciąż mało znane. To bardzo krzywdzące dla osób ze spektrum autyzmu… Wielu z nich było lub jest kimś wyjątkowym! Znane osoby ze spektrum autyzmu (w tym Zespołem Aspergera) to m.in. piłkarz Lionel Messi, kompozytor Wolfgang Amadeusz Mozart, fizyk Albert Einstein, reżyser Alfred Hitchcock. 

Osoby ze spektrum autyzmu, które są najczęściej bardzo inteligentne, przejawiają na ogół problemy w trzech obszarach:

  • Zachowania i interakcje społeczne – osoby ze spektrum autyzmu miewają problemy z relacjami. Zwykle potrzebują więcej czasu, aby kogoś polubić. Na zewnątrz mogą wydawać się mało towarzyskie.
  • Zainteresowania oraz sztywne wzorce aktywności – osoby ze spektrum autyzmu bardzo często interesują się szczególnie jednym tematem, np. kosmosem, historią II wojny światowej, statkami itp. Potrafią mieć niezwykle szeroką wiedzę w danej dziedzinie. Z drugiej strony takie osoby nie lubią zmian, potrzebują stałości, dlatego też potrafią szybko się zdenerwować, jeżeli nieoczekiwanie wydarzy się coś innego niż zwykle. 
  • Komunikacja – u osób ze spektrum autyzmu pojawiają się problemy w zakresie komunikacji. Zwykle takie osoby zaczynają mówić później niż inne dzieci lub w ogóle nie posługuje się mową. 

Osoby ze spektrum autyzmu są często nadwrażliwe – ich zmysły są bardziej czułe niż innych. Dlatego też przeszkadza im hałas, nie lubią jaskrawego światła, nie potrafią nosić ubrań z „gryzących” materiałów, mogą nie wytrzymywać danego zapachu perfum. Wszystko odbierają „bardziej”, dlatego szybciej stają się zdenerwowani i wymagają więcej cierpliwości ze strony innych osób. Osobom obserwującym może się wydawać, że są niegrzeczni lub niewychowani, jednak bardzo często osoby ze spektrum autyzmu po prostu nie radzą sobie z natłokiem bodźców, które na nich spływają. Coraz więcej dużych sklepów wychodzi naprzeciw osobom z autyzmem proponując im tzw. godziny ciszy. W określonym dniu tygodnia i godzinie supermarket przyciemnia światła, wyłącza telewizory i komunikaty z głośników oraz muzykę. Dzięki temu osoby ze spektrum autyzmu mogą spokojniej zrobić zakupy i nie rozpraszają się. To bardzo piękny i mądry gest ze strony handlowców!

Dzieci ze spektrum autyzmu, choć mają większy problem z adaptacją w szkole, są w stanie świetnie zintegrować się w klasie. Obserwujemy to również w naszej szkole, która jest przyjazna dzieciom ze spektrum autyzmu. Takie dzieci uczęszczają do klas ogólnych, w których dodatkowo opiekę sprawuje nauczyciel wspomagający. Nauczyciel wspiera ucznia w sytuacjach dla niego trudnych, pomaga mu zrozumieć i zapanować nad emocjami, czuwa nad bezpieczeństwem i procesem edukacyjnym. Dodatkowo w naszej szkole dzieci ze spektrum autyzmu są objęte terapiami, które pomagają im przezwyciężać trudności.  

Istnieje wiele książek mówiących o spektrum autyzmu. Do ciekawszych należą:

„Świry, dziwadła i Zespół Aspergera: przewodnik użytkownika dojrzewania” Luke Jackson

„Tandem w szkocką kratę” Hanna Pasterny

„Mózg autystyczny” Temple Grandin 

Zachęcamy również o obejrzenia krótkiej animacji, która w prosty i konkretny sposób opisuje świat osoby ze spektrum autyzmu: 

https://www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg

Kolorem szczególnym dla autyzmu jest niebieski, dlatego, że jest kolorem niewinności i nadziei oraz kojarzy się głównie z chłopcami – a to oni stanowią zdecydowaną większość osób ze spektrum.

 Niech dzisiejszy dzień przypomina nam, że każdy człowiek jest wspaniały, wyjątkowy i zasługuje na szacunek. Włączmy się w akcję „Zaświeć się na niebiesko” i wyraźmy naszą solidarność z osobami ze spektrum autyzmu. 

Sprawiajmy, że świat staje się piękniejszy!

Opracowanie: p. Weronika Wiśniewska 

BIP SZKOŁY

BIP

Gościmy

Odwiedza nas 7 gości oraz 0 użytkowników.